onsdag 3 april 2013

Nu Bolivia!

Nu har vi varit i La Paz ett par dagar. Vi har sovit hos Mariela och Guillermo som jag bodde hos när jag var i Bolivia förra året. Var fint att träffa dom igen, och dom var väldigt glada att vi kom och hälsade på också.

Igår åkte vi upp till El Alto. Tre olika minibussar för att komma fram till Yanapi(jag kom faktiskt ihåg vägen!). Jag hade fått höra från min lärare Gunilla på Billströmska för någon vecka sedan att Yanapi inte är riktigt detsamma nu som för ett år sedan. Den spanska organisationen som tidigare har stöttat dom har slutat göra det. Så ekonomin på Yanapi är inte särskilt bra nu. De kan inte längre ha en kokerska anställd så barnen får ingen mat, bara bröd och te. På grund av detta vill många föräldrar inte skicka sina barn till läxhjälpcentret längre, så det var betydligt färre barn än förra året. Och bara några var samma som jag träffade under min praktik. Men det var roligt att träffa de tjejerna som var där. Dom som kände igen mig blev väldigt glada. En liten flicka som heter Melody sprang mot mig med öppna armar och ropade Amaaaanda när hon fick syn på mig. Men det kändes lite jobbigt också att bara vara där en dag, att inte ha mer tid för dom. Men jag vet ju att det är svårt att lämna dom även efter en längre tid.

Inatt ska vi åka buss till Uyuni för att sedan åka ut i saltöknen några dagar :) Hoppas ni har det bra därhemma! Vi börjar längta hem även om vi har det väldigt bra här också.







1 kommentar:

  1. Hej Så bra ni har det! Vi klarar oss här hemma men det är tyst. Vi har sol och vackert men inte så varmt. kram mamma

    SvaraRadera